2.6.09

290509 STEFANO ROCCA

Fashion


Moda è cambiamento


defined as a succession of short term trends or fads, it can therefore be related to almost any human activity

Moda è innovazione


Because consumer wants and needs are unending and constantly changing Because even when fashion reflect a bygone era there is no exact duplication of styles

Moda si muove secondo la stagionalità


2-4 collections a year

Moda ha una veloce obsolescenza


it has a vested interest in developing new products for the customer at the expense of existing items

Moda è creazione e design


in order for change to take place the industry must continually create new products . Though the level of creativity and design vary substantially from basic lines to artistic creation, design skill is essential for the success of the lines and must be seen in all products

Moda è imitazione


For a fashion idea to become successful or popular it must be "copied", successful means mass produced and mass purchased

Dal latino :

Mos =

Uso, tradizione, costume

Legge, regola, norma

Comportamento corretto, morale

Modus =

Misura, limite, norma, convenzione

Maniera genere tipo

criterio, tipo di scelta


“usanza più o meno mutevole secondo il gusto prevalente, che si impone nelle abitudini, nei modi di vivere e specificamente nelle forme del vestire”

Dal dizionario Le Monnier:

“la moda è un principio universale, uno degli elementi del costume socale e della civilizzazione. La moda coinvolge il corpo ma tutte le forme espressive che toccano l’essere umano”

“è di moda qualcosa che sia accettato, indossato da un numero sufficente di persone”

Possiamo dedurre da queste definizioni che …

Moda è il gusto e l’espressione delle preferenze dell’individuo …

Si deve confrontare con il sistema di regole sociali che determinano quando e dove, cosa è “di moda”,” a’ la mode”,” fashionable”



Renzo Rosso President DIESEL Spa

“ La moda è estro, creatività,intuito. Ma anche organizzazione, strategia e management. E queste componenti, apparentemente contrastanti, devono convivere ed amalgamarsi per assicurare il successo di un’idea imprenditoriale”


Moda è definita come (Webster Collegiate dictionary 1976) :

"the prevailing style during a particular time"

the definition also includes

“. The choice or usage (as in dressing, decorating, or living) generally accepted by those who regards themselves as up-to-date and sophisticated”

To be in FASHION something must be popular with a significant number of people

( in order for that to happen, fashions must be copied or imitated so as to be available)

Whenever a style is accepted and worn, used by a sufficient number of people it is in fashion or becomes a fashion.

FASHION has also an economic dimension: if something is in fashion, this means it sells

M



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